Tema sõnul tekib jalakäijatel reguleerimata ülekäigurajal nii-öelda võlts turvatunne, sest nad teavad, et teeandmise kohustus on autojuhtidel. „Paraku on üks õnnetuste peamistest põhjustest mõlema puhul inimlik tähelepanematus ning kõrvalised tegevused – eriti nutiseadmete kasutamine.“
Kergliikuriga ülekäigurada ületades ei pea autojuht teed andma
Sõidukijuhi kohustus on tagada liikluses haavatavamat poolt esindavate jalakäijate ja kergliikuritega liiklejate ohutus. Luik toonitab, et piirkiirusel on põhjus ning eriti suurt ohtu kujutab selle ületamine tiheda liiklusega asulates. „Jalakäija keskmine kiirus on umbes 5 km/h, jalgratturi keskmine kiirus linnas 15 km/h, mootorsõidukijuhil 50 km/h ja vahel paraku rohkemgi. Nendest kiirustest on näha, et liiklejate riskitasemed erinevad totaalselt.“
Kergliikuriga sõites ülekäiguraja kaudu teed ületades peab meeles pidama, et tee tuleb ületada jalakäija tavakiirusel ning sõiduteel liiklevad juhid ei pea teed andma, välja arvatud juhul, kui juht sooritab pööret. Ohutum on ülekäigurada ületada jalakäijana, sõiduk käekõrval, sest füüsikaseaduste vastu ei saa – see tähendab, et hooga tulevad autod ei saa teeületajat märgates hetkega pidama. Nende peatumisteekond on kiirusel 50 km/h keskmiselt 28 meetrit.
Statistika: 90 protsenti jalakäijaõnnetustest toimub asulas
- 2021. aastal juhtus 1564 inimkannatanuga liiklusõnnetust, milles sai vigastada 1763 ja hukkus 55 inimest.
- Hukkunutest 13 olid jalakäijad ja 7 jalgratturid. Kergliikurijuhte mullu liikluses ei hukkunud.
- 16 protsenti kõikidest liiklusõnnetustes vigastatutest olid jalakäijad ja sama palju oli jalgrattureid. 12 protsenti kõikidest liikluses viga saanutest olid kergliikurijuhid.
- 84 alaealist sai eelmisel aastal liiklusõnnetustes viga jalakäijana, 63 jalgratturina ja 40 kergliikurijuhina.
- Ligi 90 protsenti jalakäijaõnnetustest juhtub asulas.
- Reguleerimata ülekäigurada ületades sai eelmisel aastal vigastada 104 jalakäijat, 5 neist hukkus.
- Enim juhtub jalakäija osalusel õnnetusi mais-juunis ilusate ilmade saabumisel ning suurem hüpe toimub pimeda aja saabudes oktoobris-detsembris.
- 72 protsendil õnnetusse sattunud jalakäijatest polnud helkurit või oli see valesti kinnitatud ning ei olnud autojuhtidele nähtav.
Täpsem statistika liiklusõnnetuste kohta.
Täpsem statistika liiklusõnnetustes osalejate kohta.
2020. aasta detsembris tehtud uuringus tõstsid jalakäijad esile, et tõenäoliselt juhtuvad reguleerimata ülekäiguradadel õnnetused, sest ei veenduta oma ohutuses. Uuringust selgus ka, et üle 70 protsendi juhtudest teatakse, kes peab ülekäigukohal teed andma.