Kas teadsid, et bussis on turvavöö kinnitamine kohustuslik?

Copy
Foto: Shutterstock

Kui autos kinnitavad turvavöö peaaegu kõik liiklejad, siis bussides on turvavöö kinnitamise osakaal tunduvalt väiksem. Transpordiameti 2021. aastal korraldatud küsitlusuuringust „Sõiduki turvavarustuse kasutamine“ selgus, et turvavöö kinnitamise kohustusest on teadlik 84 protsenti vastanuist ja turvavöö kinnitab bussis selle olemasolul reeglina 45 protsenti sõitjatest.

Seevastu Eesti bussiettevõtte Lux Expressi korraldatud 2022. aasta septembri uuring näitab, et turvavöö kinnitab alati või enamasti 90 protsenti küsitlusele vastanud 3357 bussireisijast. „Kõigis meie bussides on turvavööd olemas ja hea meel on näha, et suur osa sõitjaid mõistab nende kinnitamise tähtsust. Siiski ütlesid kaks protsenti vastanutest, et nad ei kinnita bussis kunagi turvavööd, ning see teeb murelikuks. Äkkpidurduse korral võib kinnitamata turvavööga sõitja kukkuda otsa teistele, vigastades sellega nii ennast kui ka kaasreisijaid,“ kommenteerib Lux Expressi Eesti ärijuht Ingmar Roos.

Tema sõnul on probleemil, miks bussides jäetakse turvavöö kinnitamata, mitu põhjust. Üks on kindlasti see, et kuna mõnes bussis turvavöösid ei ole, siis sellest tulenedes on sõitjates juurdunud arusaam, et järelikult ei ole see nii vajalik. Ilmselt peavad mõned inimesed turvavööd ka ebamugavaks.

Seadus ütleb, et kui bussis on turvavöö, tuleb see kinnitada

Liiklusjärelevalvekeskuse patrullitalituse juht Varmo Rein sõnab, et ühistranspordis, kus on turvavööd olemas, tuleb need kindlasti sõidu alguses kinnitada ning hoida peal kogu sõidu vältel. „Linnaliinibussides, kus turvavöösid ei ole, soovitame turvalisuse huvides istuda või vähemasti kuskilt kinni hoida. Kaugliinibussides, kus on turvavöö olemas, tuleb seda kindlasti kasutada.“

Tema sõnul vastutab enda turvalisuse eest bussis eelkõige sõitja ise, sest turvavarustust kasutamata seab ta ohtu oma tervise. „Sõiduautosse istudes on turvavöö kasutamine ilmselge ja loomulik harjumus kõigile, ent sama loomulik võiks see olla bussis. Kiidusõnu väärivad need bussifirmad, kes juhivad nii kleebiste kui ka bussijuhi pöördumisega tähelepanu turvavöö vajalikkusele. Paraku ei võta kõik hoiatust tõsiselt ning vöö jäetakse lahti. Seetõttu kontrollib politsei aeg-ajalt kaugliinibussides turvavööde kasutamist ning tuletab sõitjatele meelde nende vajalikkust.“

Lux Express tuletab turvavööde vajalikkust ning kinnitamise kohustust meelde enne iga reisi tervitustekstide kaudu. Lisaks on bussiakendel kleebised, millega suunatakse sõitjaid turvavöösid kinnitama, ning ka meediaekraanidel jookseb aeg-ajalt sellise sisuga klipp. „Meie bussijuhid käivad reisi alguses salongis ning tuletavad meelde, et turvavöö kinnitamine on vajalik enda turvalisuse tagamiseks. Selle lihtsa liigutusega oleme saanud korduvalt tagasisidet, kus meie juhte tänatakse hooliva teeninduse eest.“

50 km/h sõitva sõiduki äkkpidurdusel kasvab 60 kg naise kaal kahe tonnini!

Transpordiameti uuringust selgus lisaks, et 69 protsenti neist, kes ei kasuta bussis turvavööd, väidavad, et neid suunaks turvavööd kinnitama bussijuhi meeldetuletus enne sõidu alustamist. „Kõik teavad, et turvavöö võib päästa elu, kuid bussis seda kahjuks sageli siiski ei kinnitata,“ nendib ka Transpordiameti ohutuse ja ennetustöö osakonna ekspert Liis Sepp.

Kui sõitja ei kinnita turvavööd ning buss teeb äkkpidurduse või satub liiklusõnnetusse, võib turvavööga kinnitamata inimene lennata mitmekordse jõuga teistele otsa, tekitades neile raskeid kehavigastusi. „Õnnetuse korral liigub turvavööga kinnitamata inimese keha endise sõidukiirusega edasi, kuni miski peatab keha liikumise – bussi puhul on see enamasti eesmise istme seljatugi või klaas. 50 km/h sõitvas sõidukis suurenevad liiklusõnnetuse korral kinnitamata esemete ja inimeste kaalud kordades: näiteks 5 kg koolikott kaalub sel juhul 160 kg ning 60 kg naisterahvas peaaegu kaks tonni,“ selgitab Sepp. „Seega võib turvavöö olla tõesti elupäästja. Kinnitage ise turvavöö ning jälgige, et ka teie lähedased ja teised bussis viibijad seda teeksid.“

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles