Liiklusekspert: õnnetused ei juhtu mitte libeda tee, vaid inimvigade tõttu (3)

Copy
Foto: Shutterstock

Esimesed keerulised ilmaolud tõid kaasa mitmeid liiklusõnnetusi, millest üks nõudis noore naise elu. Sellised juhtumid on traagilised ning tekitavad küsimusi: miks nii läks ja kes on süüdi? Paraku kiputakse sageli liigselt usaldama oma oskuseid ning sõidukit, mõtlemata, et lubatud suurim piirkiirus ei ole kohustuslik, vaid alati tuleb lähtuda tegelikest oludest.

Transpordiameti liiklusekspert Villu Vane toob veel ühe näite 2022. aasta jaanuarist, kui põhimaanteel juhtus päevasel ajal ja hea nähtavusega liiklusõnnetus. „Sadas kerget lund, väljas oli kolm-neli külmakraadi ja teel kuni üks sentimeeter lahtist lund. Sõidujäljed olid jäised, tuli kerge kurv ja langus, kus kiirus oli piiratud. Väiksema sõiduautoga sõitnud nooremas keskeas naine pidurdas järsult enne kurvi, kaotas juhitavuse ja kaldus vastassuunda, kus põrkas, külg ees, kokku kaubikuga. Sõiduautos juhi kõrval istunud sõitja hukkus, juht sai viga. Kaubikujuhil oli turvavöö kinnitamata ning temagi sai vigastada. Tõenäoliselt oleks pääsenud vigastusteta, kui turvavöö oleks olnud kinni. Sellised õnnetused on talvisel ajal kahjuks väga lihtsad juhtuma.”

Ta tõdeb, et võrreldes kuiva teekattega on libedaga suurem tõenäosus, et ka väikesele eksimusele järgneb õnnetus. „Kui muutunud teeolud on silmaga nähtavad, näiteks sajab lund ja lumi on teel, on tegelikult juhid ka ettevaatlikumad. Ent kõige hullem on kiilasjää ja härmatis, mida juht autoaknast ei pruugi tähele panna. Siis võib vähimgi rooliliigutus, pidurdus või gaasi lisamine tuua kaasa juhitavuse kaotuse ning õnnetus on käes. Seda kinnitab ka politsei statistika – väljakutsete arv õnnetuskohtadele kasvab selliste oludega järsult.”

Kuid kuiva teekattega sõidetakse tihti nagu suvel ja siis ootamatult teeolud muutuvad, on sõiduki üle kontrolli lihtne kaotada. Näiteks sõites lagedalt põlluvaheliselt teelt, kust tuul on lume ära viinud, metsavaheteele, mis on kaetud lumega.

Millega peab sõidukijuht talvel arvestama?

Enne rehvivahetust tuleb talverehvid kriitilise pilguga üle vaadatud. Ei piisa pelgalt sellest, kui rehvimustri jääksügavus veel vastab miinimumnõudele. Lamelli mustri jääksügavus võiks talvele vastu minnes olla vähemalt 5 mm ja lamelliklotsi servad teravad. Lamellrehvide puhul peab arvestama, et nende efektiivne kasutustsükkel on lühem kui naastrehvidel. Samuti tuleb meeles pidada, et rehvid kuluvad ebaühtlaselt ning tagateljele paigaldatud rehvid peavad olema sügavama mustriga. Kui seda reeglit ei järgita, võib sõiduki juhitavus pidurdamisel lihtsalt käest minna.

„Nüüdseks on kõigil loodetavasti rehvivahetus juba tehtud ja klaasipesuvedelik talvine,” ütleb Vane. „Lisaks peaks autos olema hari, kraabits ja soojemad töökindad. Enne sõitma minekut tuleb ju auto puhtaks teha ning tihti peab akende puhastamiseks kasutama kraabitsat. Akende ja peeglite kõrval ei tohi autot puhastades unustada ka tulesid – määrdunud tuleklaas vähendab tulede valgusjõudu päris palju. Ja kui tuleklaasid on mustad ja porised, saab neid väga edukalt puhastada harja ning katuselt maha lükatud lumega.”

Väga oluline on talviti mõelda oma sõidumaneeridele ja neid vajadust mööda kohaldada. Põhiline on Vane sõnul see, et tuleb unustada kiirustamine! „Varuge ikka sõiduks aega, hoidke palju suuremat pikivahet, hoiduge järskudest manöövritest ja ärge tegelege roolis kõrvaliste asjadega. Kogu sõit võiks toimuda rahulikult, kiiret ei ole. Ja mis põhiline: lubatud suurim sõidukiirus ei ole kohustuslik kiirus, see on lubatud maksimaalne kiirus, millega võib sõita heade teeolude korral. Talvisel ajal iga päev häid teeolusid ei ole. Ja pigem on selliseid päevi vähem, kui rohkem. Seega, võtame rahulikult ja sõidame sujuvalt.”

Vanasõna ütleb, et harjutamine teeb meistriks ja Vane möönab, et siin on kindlasti tõetera sees. „Mida rohkem harjutada, seda kindlamini ennast roolis tunneme. Kui on võimalus käia libedarajal ohutult harjutamas või mõne kogenud juhi käe all libedasõitu õppida, siis tasub seda teha. Mingil juhul ei tohi libedal teel järsult pidurit põhja vajutada ja äkilisi manöövreid teha. Põhiline on meeles pidada, et talvel on teekate üldjuhul alati libedam kui suvel ning kiirustada ei tohi. Ja kui juht ei tunne end roolis piisavalt kindlana, tasub valida mõni teine liiklemisviis.”

Teeolud on talvised! Ole ettevaatlik hooldemasinast möödumisel. Arvesta, et eesolev tee võib olla hooldamata.

Kust saada infot teeolude kohta?

Ülevaate teeolude ja liikluspiirangute kohta saab Transpordiameti Tark Tee portaalist, kuhu on koondatud teeilmajaamade värskeimad andmed ning teekaamerate pildid, mis uuenevad iga 10 minuti tagant. Hommikuti saab portaalist lugeda ülevaadet hetke teeolude kohta ja prognoosi lähitundideks. Enne teeleasumist tasub kindlasti heita pilk kaardile ja lugeda teeolude ülevaadet, et olla valmis eesootavaks.

Sõidukijuhte aitab ka nutirakendus Waze, kuhu Transpordiamet jagab teavet riigiteede liikluspiirangute kohta ja talvel teeilmajaamade libedushoiatusi.

Teehooldustööd on eriti keerukad muutlike ilmaolude korral, kui temperatuur on nullilähedane ja muutub järsult, sest siis pole ilma mõju teedele alati prognoositav. Transpordiameti liiklusjuhtimiskeskus ootab infot teeolude kohta ka liiklejatelt telefonilt 1247.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles