Inimesed ei teadvusta, et autoroolis sõnumit toksides või lugedes on juhi pilk teelt eemal vähemalt viis sekundit järjest ning selle aja jooksul võib liiklusolukord kardinaalselt muutuda. Kui auto sõidab 90 km/h, siis läbib ta viie sekundiga 125,1 meetri pikkuse teekonna. Sellest, kui üks sõnum jääb saatmata või telefonikõne vastamata, ei muutu elus suurt midagi, ent kui kõrvalise tegevuse tõttu hajub tähelepanu ja juhtub õnnetus, muudab see jäädavalt paljude inimeste elu.
Mis võib selle aja jooksul juhtuda? „Auto kaldub oma sõidurealt kõrvale, juht ei märka foori, liiklusmärki, jalakäijat või jalgratturit või eksib teelt. Samuti võib tulla ette äkkpidurdusi, et eessõitjale mitte sisse sõita,“ loetleb Sepp. Ta lisab, et paljudel nutitelefonidel on olemas seadistus, millega saab telefoni panna sõidurežiimile, mis välistab sõidu ajal telefoni kasutamise. On ka rakendusi, mis käituvad automaatselt, kui juht alustab sõitmist.
Kuidas kõrvalised tegevused sõidukijuhti segavad?
Pildiliselt – juhi pilk on teelt eemal, näiteks GPS-i vaatamiseks, kellegagi rääkimiseks, laste rahustamiseks tagaistmel.
Käeliselt – juhi käsi on roolilt ära, näiteks tekstsõnumi kirjutamiseks, söömiseks, joomiseks või millegi haaramiseks.
Tunnetuslikult – juhi mõtted on mujal kui liikluses, näiteks telefonivestlusel.
Heliliselt – ka vestlus ja muud helid hajutavad juhi tähelepanu.
Ohutumaks liiklemiseks ...
... tuleb mõelda marsruut enne teele asumist läbi ja vajadusel lasta navigeerimisega tegeleda kaassõitjal.
... panna telefon sõidu ajaks eemale: käekotti, taskusse, kindalaekasse, et see poleks silme ees.
... seadistada telefonis Do Not Disturb While Driving funktsioon või selle võimaluse puudumisel laadida rakendus, mis välistab sõidu ajal telefoni kasutamise.
... tuleb peatada sõiduk telefoni kasutamiseks ohutus kohas või paluda sõnumi saatmiseks ja kõnele vastamiseks kaassõitja abi. Mobiiltelefoni kasutamine ilma käsi vabaks jätva seadmeta on keelatud!
... tasub väikse lapse või lemmikloomaga sõitma minnes arvestada lisaajaga, et vajadusel teha temaga tegelemiseks pause.
... tasub ka ise vältida helistamist pereliikmele või kolleegile, kes on sel hetkel roolis.
... julgustage tööandjana töötajaid roolis olles kõnedele mitte vastama, vaid pigem ohutus kohas tagasi helistama.