Millal hakkavad inimesed droonidega lendama?

Transpordiamet
Copy

Tehnoloogia on viimasel aastakümnel arenenud meeletu kiirusega – nüüdseks on juba olemas droonid, mis suudavad inimesi õhku tõsta ja lennutada. Aga millal hakkavad droonid inimesi päriselt transportima ning millal saame nendega tööle ja koju lennata?

Droon.ee tegevjuht Nemo Vunk arvab, et varem või hiljem juhtub see kindlasti ning pigem ootab droonidega lendamine seadusandluse kui tehnoloogia võimekuse taga. „Usun, et see juhtub siis, kui akud on valmis ja piisavalt head. Eesti on võtnud suuna saada drooninduses tipptegijaks ning üheskoos Eesti Lennuakadeemia ja Transpordiametiga panustame palju droonide arendamisse.“

Droonilennutamine on iga aastaga aina populaarsem. Droon.ee andmete põhjal on kõige müüdavamad alla 250 g kaaluvad droonid, kuna neid on lihtne kasutada, need on kerged ja nende lennutamiseks kehtivad reeglid on igaühele kättesaadavad. Droonid on muutunud väga ohutuks, neil on peal spetsiaalsed sensorid ning anname drooniostjale kaasa ka Transpordiameti poolt antud QR-koodi, kust inimene saab rohkem infot selle kohta, kuidas neid tohib lennutada.

Droonientusiast: oleme selle tehnoloogiaga alles lapsekingades

Droonientusiasti Ville Vellendi hinnangul on droonide arendamises veel pikk tee minna. „Droonid on praegu umbes samal tasemel nagu autod enne teist maailmasõda. Suur areng on alles tulemas ja tehnoloogia on veel lapsekingades. Enne teist maailmasõda oli ka nii, et autod olid paljudel, aga maapiirkondades sõideti ikka hobustega.“

Vellendile on õhumasinad alati meeldinud. Kui tema tuttavad ehitasid ja lennutasid 15-16 aastat mudellennukeid, hakkas tema vaatama kopterite poole. „Ehitasin neid internetist tellitud juppidest ja alati nende ehitus ka ei õnnestunud,“ meenutab ta. Kui ta võitis ühe temaatilise võistluse, hakkasid tulema üle maailma koostööpakkumised filmimaailmas midagi ära teha. Nii hakkas ta ehitama kaameradroone, millega on üles võetud mitmeid Bollywoodi ja Hollywoodi filme.

Selle pika aja jooksul on droonimaailm Vellendi sõnul juba väga palju muutunud: droonid on turvalisemad, süsteemid on kindlamad ja juhivad end ise. Lisatud on turvalisust parandavaid andureid ja propellerite kaitsmeid. Mida ta soovitab algajale droonihuvilisele? „Alustada tasuks pisema drooniga, mida võiks alguses toas lennutada. Väga hea on harjutada ka simulaatoril – alustada lennutamist puldist ja simulaatoriprogrammist ning alles seejärel minna pärisdrooni lennutama. Algajad soovivad kohe alguses kiirust ja kõrgust proovida, aga enne tuleb õppida drooni kontrollima. Seda on parim õppida nii, et lennutada droon võimalikult enda lähedal, et ta oleks sada protsenti lennutaja kontrolli all.“

Kuidas lennutada droone ohutult ja seadusekuulekalt?

2. märtsist 2023 muutus droonilennutamine Eestis lihtsamaks, sest lennutajad ei pea enam registreerima oma lende Transpordiametis. Küll aga peab järgima piiranguid kindlates alades, mida näeb kaardirakenduses leheküljel www.eans.ee -> Droonikaart. Lennuteeninduse AS-i mehitamata lennunduse eksperdi Georg-Renee Liigandi sõnul on see veebileht, kust näeb erinevaid piirangualasid droonidele. „Oleme koos Transpordiametiga palju mõelnud, kuidas droonilennutajatele elu lihtsamaks teha, ja see on olnud pikk protsess. Eesmärk on ära hoida juhtumeid, kus näiteks piirivalvekopterite kõrvale lendavad droonid. See oleks suur risk.“

Transpordiameti mehitamata õhusõidukite vaneminspektor Marko Liiva sõnul räägime droonide puhul ametlikus keeles mehitamata õhusõidukitest, mille piloot on kaugpiloot. 

Drooni käitamiseks on vaja ennast esmalt käitajaks registreerida ning lisaks sellele on alates 250 grammi raskuste droonide puhul kohustuslik omada kaugpiloodi pädevustunnistust, mille pädevus jaguneb alamkategooriatesse A1, A2, A3, mis eristuvad omavahel riskiklassi poolest. Eksameid saab A1 ja A3 alamkategooria pädevustunnistuse saamiseks teha internetis, kuid A2 luba tuleb teha esinduses järelevalve all. Käitajaks saab registreerida ning pädevustunnistust taotleda lennuohutuse järelevalve infosüsteemis LOIS.

Droonilubade jagunemine:

A1 – droonid, mille suurim stardimass on alla 500 g ja mida ei tohi lennutada inimeste kohal.

A2 – droonid, mille suurim stardimass on alla 2 kg ja mida tohib lennutada inimestest vähemalt 50 meetri kaugusel.

A3 – droonid, mille suurim stardimass on alla 25 kg. Neid tohib lennutada horisontaalselt vähemalt 150 meetri kaugusel nii kõrvalistest inimestest kui ka elu-, kaubandus-, tööstus- ja puhkepiirkondadest.

Copy
Tagasi üles