Mootorrattaga sõitmine on tõeline seiklus, mis pakub vabadust ja põnevust. Kuid nagu iga suurepärase seikluse puhul, on ka siin oluline meeles pidada ohutust – eriti kui oled kaassõitja, kes jagab seda seiklust koos mootorratta juhiga.
Motokoolitaja: ka kaassõitja oskustest sõltub motosõidu ohutus ja rõõm
Turvavarustus – kaassõitja parim kaaslane
Sõidukoolitaja Aldis Aluse sõnul on turvavarustus mootorratturi A ja O ning kuigi seaduse kohaselt peaks kaassõitjal olema pelgalt kiiver, tasub tema sõnul astuda samm edasi ning muretseda endale täielik turvavarustus. „Motosaapad, kaitsmetega motopüksid, mootorrattajope koos küünarnuki-, selja- ja õlakaitsmetega, kindad ja muidugi kiiver – see on turvavarustus, mis peaks olema kõigil mootorratturitel,“ rääkis Alus, kes peab seda elementaarseks.
Tutvusta kaassõitjale reegleid
Järgmisena pidas Alus ülimalt oluliseks kaassõitjale reeglite tutvustamist. „Mina kui juht pean kaassõitjale selgitama, kuidas mootorratta peale tulla, kuidas seal olla ja kuidas maha minna,“ rääkis ta. Tema sõnul on esimene põhireegel, et kaassõitja tuleb mootorratta peale siis, kui juht on selleks loa andnud. Mootorratast peale tulekul ja maha minekul ei kallutata.
Teine põhireegel on Aluse hinnangul rattast kinnihoidmine. Ekslikult arvatakse, et kaassõitja hoiab rattal olles kinni kas käepidemest, pakiraamist või sadularihmast. Tegelikult peab kaassõitja põlvedega kinni hoidma juhist, nagu juht hoiab põlvedega kinni bensiinipaagist. „Põhimõtteliselt on kehaasend samasugune kui hobusega ratsutades,“ tõmbas Aldis Alus paralleeli. Käsi võib hoida lihtsalt põlvedel või ka süles, kus kätel on sõidu ajal soe ja mõnus.
Miks juht kallutab?
Väikese sõidukogemusega kaassõitja jaoks võib olla üks hirmutavamaid kohti mootorratta kallutamine ja ta võib hakata alateadlikult vastu kallutama, muutes ratta juhtimise raskeks. Aldis Alus soovitas siinkohal juhil hoida oma ülakeha asendit võimalikult vertikaalsena, mis aitab kaassõitjal lihtsamini jälgida juhi kehaasendit. „Kui kaassõitja on kogenud ja tal on juhiga hea klapp, siis võib juht kasutada ka sportlikule sõiduviisile omaseid võtteid, kallutades aktiivselt koos kaassõitjaga,“ täpsustas Alus.
Kuigi kaassõitja roll on peaasjalikult sõidu nautimine, tasub tal siiski ka teed jälgida, sest siis saab ta aimu juhi eelseisvatest sammudest. Samuti soovitas Alus kaassõitjal juhi tuulevarjust mitte välja tulla, sest kuigi see pole üldjuhul otseselt ohtlik, on see siiski piisavalt ebamugav.
Sõidukiirus: leidke oma tempo
Sõidukiirusest rääkides toonitas Aldis Alus, et kaassõitja määrab enda jaoks ohutu sõidukiiruse ning arvestav juht aktsepteerib seda. Kui kogenud juhile tundub näiteks 90 km/h kiirusega sõitmine ohutu, võib see kaassõitjale tunduda juba hirmutavalt suurena, mistõttu ta tunneb ennast rattal ebamugavalt. Seega tuleb kiiruse valikul lähtuda kaassõitjast, aga loomulikult ka vastupidi – kui juhile tundub, et kiirus on tema jaoks piisav, aga kaassõitja kannustab kiirendama, siis peab juht jääma enesele kindlaks ja valima turvalise sõidukiiruse. „Sõidurõõm peab olema mõlemal. Esimest korda kaassõitjana mootorrattal võibki olla hirmus ja seda ei tohi süvendada väga sportliku sõidustiiliga,“ rääkis Aldis Alus. „Selle asemel tuleb kaassõitjale selgitada, miks juht teatud asju teeb.“
Sõiduõpetaja sõnul on ta kokku puutunud juhtumitega, kus juht on kaassõitjaga sõites sõitnud liiga sportlikult, et mitte öelda riskeerivalt. Tagajärg on traumeeritud kaassõitja, kes ei soovi niipea mootorratta lähedalegi minna.
Koolitus: õppige koos
Kui on plaanis pidevalt kaassõitjaga sõita, minna koos reisima, aga kaassõitjal puudub sõidukogemus või pole juht ise varem kokku puutunud koos sõitmisega, siis tasub kindlasti leida mõni kogemustega motohuviline või suisa sõiduõpetaja, kes jagaks vajalikke näpunäiteid. „Mõni aasta tagasi tellis Transpordiamet mootorratturitele kevadise soojenduskoolituse, kuhu võis tulla ka kaassõitjatega,“ meenutas Alus. „Ühes grupis oli näha, et juht ega kaassõitja ei nautinud sõitmist. Võtsime koolitusel korraks aja maha, jagasin mõne näpunäite ja pärast oli kohe näha, kuidas mõlemad oskasid sõitu nautida – tulid mind veel kättpidi tänama.“
Aldis Alus võttis õpetussõnad kokku tõdemusega, et mootorrattaga sõitmine on nauditav kogemus siis, kui on vastavad oskused. Kaassõitja osa mootorrattal on oluline, mistõttu peab sõidu nautimiseks ka tema teadma oma rolli ja vastutust.
Transpordiameti andmetel hukkus viimase kolme aasta jooksul (2020–2022) liiklusõnnetustes kaks mootorratturi kaassõitjat, 24 kaassõitjat sai vigastada. Mopeedi kaassõitjana sai kolme aasta jooksul viga 15 inimest.