Vähim, mida enda jaoks teha saame, on kinnitada bussis turvavöö

Transpordiamet
Copy
Foto: Shutterstock

Tänapäeval pakutakse mugavusteenustega pikamaaliini bussides nii kohvi kui ka vett. Kuid enne, kui seate sammud bussis oleva kohviautomaadi juurde, mõelge, et õnnetuse korral seate enda ja kaassõitjad ohtu.

Kui turvavöö kinnitamine autos on praegu pigem enesestmõistetav, siis seda ei saa paraku öelda busside kohta. Piisab kas või korra bussiga sõitmisest, et veenduda, kui kehvad lood on meil turvavööde kinnitamisega. Samas kinnitab statistika, et ainuüksi eelmisel aastal sai bussidega seotud liiklusõnnetustes viga 62 inimest ja üks inimene hukkus. Viimase kuue aasta jooksul on aga bussiõnnetustes elu kaotanud suisa 13 inimest. Sellegipoolest usaldavad sõitjad oma kaitseingleid sedavõrd, et bussis turvavööga ennast ei kinnita.

Transpordiameti liiklusohutuse osakonna ekspert Diana Okas on sellisest suhtumisest hämmingus. „Vähim, mida bussis võiks teha, on ennast turvavööga kinnitada,“ rääkis ta. Mis puutub aga bussis sõidu ajal liikuvatesse sõitjatesse, siis tegelikult liiklusseadus keelab sõidu ajal bussis liikumise, sest liiklusõnnetuse korral võib püsti seisev sõitja lennata vastu teisi sõitjaid või suisa bussist välja. Seega on sõidu ajal bussis tualeti kasutamine riskantne, ohutu on sinna minna vaid peatuse ajal.

Bussid, kus sõitjad seisavad, ei tohi sõita kiiremini kui 60 km/h, seega on linnaliinibussides seismine lubatud, kuid ka seal soovitab Okas võimaluse korral istuda. Juhtub ju igal aastal kümneid õnnetusi, kus bussi äkkpidurduse tõttu kukkunud inimesed saavad raskelt viga. Ka mullune surmaga lõppenud õnnetus leidis aset linnaliinibussis.

Koolikott kui lõks

Diana Okas rõhutas, et tähtis on bussis turvavöö kinnitada õigesti. Talvisel ajal, kui bussid on jahedad, võib näha vaatepilti, kuidas sõitjad istuvad paksudes talveriietes, mille peale on venitatud turvavöö. Loomulikult on see parem kui mitte midagi, kuid kõige õigem on hõlmad lahti teha, seejärel turvavöö tihkelt üle enda panna ning kui bussis on jahe, siis hõlmad uuesti turvavöö pealt koomale tõmmata.

Kõige suurem probleem on liikluseksperdi hinnangul koolilastega, kes bussis istudes tõmbavad küll turvavöö peale, kuid jätavad koolikoti selga. Taolisel juhul pole esiteks võimalik turvavööd nõuetekohaselt peale panna, ning liiklusõnnetuse korral litsutakse laps koolikoti ja turvavöö vahele. Tavaline koolikott võib kaaluda kuni kümme kilo, aga liiklusõnnetuse korral, kus buss järsult peatub, muutub kott linnakiiruse juures 300 kiloseks ning maanteekiiruse korral kuni tonniseks pommiks. „See on väga oluline teema, millest õpetajad ja lapsevanemad peavad lastele rääkima,“ lisas Okas.

Kinnita pagas

Turvalise bussisõidu hulka käib ka õigesti paigutatud pagas. Võimaluse korral tuleb asjad paigutada bussi pagasiruumi, sest kui buss satub liiklusõnnetusse, siis võib just lahtine pagas tekitada sõitjatele palju kurja. Selle ilmestamiseks vaadake, mis juhtub, kui panna mingi ese pesumasina tsentrifuugi. Liikluseksperdid soovitavadki seetõttu võimaluse korral asetada salongi kaasa võetud pagas kõrvalistmele ja kinnitada see turvavööga.

Meile kõigile meeldib mõelda, et ega minuga midagi ei juhtu. Tõenäoliselt ei juhtugi, kuid siiski tasub olla ettevaatlik, sest sügisel liigub maanteedel palju metsloomi, mistõttu pole välistatud busside äkkpidurdused. Inimene ei suuda ennast istmel kinni hoida juba alates kiirusest 7 km/h, aga bussid liiguvad maanteedel enam kui kümme korda kiiremini.

Copy
Tagasi üles