Villu Vane: turvaline autosõit algab mõtteviisist

Copy
Foto: Shutterstock

Talvised teeolud on Eesti autojuhtidele tõsine väljakutse – viimase kolme aasta statistika kohaselt on meil iga neljas surmaga lõppenud liiklusõnnetus seotud talviste teeoludega. Mis võlusõna muudaks talvise liiklemise turvalisemaks?

Küsimusele, kas tänavune talv tuli autojuhtidele jälle ootamatult, vastas Transpordiameti liiklusekspert Villu Vane, et vist mitte. Tänavu tuli talv varakult ja ei kimbutanud mitme nädala vältel jäiste või musta jääga hommikute või õhtutega. Kuidagi äkki oli ta kohal ja jäigi. Mõnel pool nädalake varem, kuid ikkagi – talv tuli ja jäi. Ja kuna lund, mida ilmselgelt paremini tähele paneb kui jäist teepinda, on olnud rohkelt, siis üleminek talveperioodile on liikluses läinud tegelikult suhteliselt rahulikult.

Kuid mida teha, et see nii ka jääks? Aastakümnetepikkuse liikluseksperdi kogemusega Villu Vane ütles, et meeldib see teadmine meile või mitte, kuid turvaliselt koju jõudmine sõltub eelkõige mõtteviisist. „Kõige olulisem on see, et autojuht peab talveks ennast ka mõttes valmis panema. Äratuskell tuleb keerata veerand tundi varasemaks ja nii kuni kevadeni, sest talvel on vaja autot jääst ja lumest puhastada ning kõik see võtab aega. Lisaks tuleb olla ettevaatlik, sest hommikul on pahatihti teele tekkinud härmatis, mida on küll ilus vaadata, kuid mis muudab teed libedaks. Seega vähenema peavad ka sõidukiirused,“ rääkis ta.

Sõitude puhul tuleb arvestada ajavaruga, sest liikuda maanteedel kiirusega 90 km/h on pigem võimalus, mitte kohustus – eriti talvel, kus teeolud on rasked. Villu Vane ei saa aru nendest autojuhtidest, kes ei mõista aeglasemalt liikuvaid sõidukijuhte ja muudavad närvilisi möödasõite tehes kogu liiklusvoo pingeliseks. „Meie seas on erineva kogemusega juhte, kes igapäevaselt palju ei sõida, ja sellega tuleb arvestada. Liikluses on palju asjatut tõmblemist. Paraku pole harvad juhud, kus möödasõite tehakse möödasõitude pärast.“

Möödasõit – ohtlikem manööver

Liikluses on möödasõit kõige ohtlikum manööver. Talv muudab selle veelgi ohtlikumaks, sest sõidujälgede vahel on soolalumesegu ja sõites diagonaalis läbi vaalude haarduvad rattad mingil hetkel erinevalt. Kui teha üks vale liigutus, siis võib auto kergesti kaotada juhitavuse ning möödasõit võib lõppeda kas teelt väljasõiduga või suisa laupkokkupõrkega.

Talvel liigutakse enamuse ajast pimedas, mille kohta on Villu Vanel rusikareegel, mida suur osa autojuhte ei järgi: tee äärde seisma jäädes tuleb kindlasti maha võtta sõidutuled, sest need pimestavad vastutulevaid autosid. Samuti peab kiirust vähendama, kui lülitada kaugtuled ümber lähitulede peale, kuna muidu sõidame tuledest ette. „See tähendab, et kui lülitame suure kiiruse pealt lähitulede peale ja ei vähenda kiirust, siis tekib valgustamata pimeala. Kui seal jookseb teele metsloom või juhtub muu takistus olema, siis me neid ei märka,“ selgitas ta.

Väga oluline on hoida pikivahet ja seda eriti talvel, mil pidurdusteekond on tavapärasemast pikem. Asulasisesel teel peab aeg, mis kulub üksteise järel liikuvate sõidukite vahelise pikivahe läbimiseks, olema normaaltingimustel vähemalt kaks sekundit, asulavälisel teel vähemalt kolm sekundit. Talvel on pidurdusteekond tunduvalt pikem ja kuna teedel liigutakse palju kolonnis, siis tuleb sellega arvestada.

Copy
Tagasi üles