Mida kõrgemalt käib päikesekaar, seda rahutumalt ootavad väikelaevade omanikud hetke, mil oma veesõiduk vette lasta. Mida tuleb teha, enne kui minna kas jõele või merele seilama?
Mida peab teadma väikelaeva hooajaks ettevalmistamise juures?
Esmapilgul võib tunduda, et väiksel alusel pole enne hooaja algust midagi kontrollida, kuid tegelikult on ka kõige väiksemal paadil piisavalt palju kohti, mis tuleb kriitilise pilguga üle käia. Sestap soovitas Transpordiameti väikelaevade vaneminspektor Henn Kuum alustada väikelaeva hooajaks korda seadmist aluse korraliku puhastusega, kuna just siis tulevad välja vigastused või muud vead, millega tuleks kindlasti tegeleda.
Seejärel peaks kontrollima tulesid, helisignaali, klaasipuhastajaid, pumpasid, trimme ja teiste seadmete toimimist. Lisaks tuleks tähelepanu pöörata elektrijuhtmestikule. Korrektselt kinnitamata elektrijuhtmestik võib läbi hõõruda ja tekitada lühiseohu. „Mootori, käiguosa ja muu tehnika hooldus tuleks läbi viia tootja juhiste järgi,“ selgitas ta. „Oluline on, et kõik vedelikud, filtrid, rihmad, veepumba tiivik, voolikud ja nende kinnitused ning muud komponendid oleks õigel ajal vahetatud või kontrollitud.“
Lisaks on vajalik veenduda kütusetanki puhtuses. On juhuseid, kus hooaja esimene sõit on jäänud lühikeseks, sest kütusepaagist sattus süsteemi sinna kogunenud vesi ja mustus. Kui bensiinipaaki jäi sügisel bensiini vananemist takistav lisand juurde panemata, on soovitatav uut hooaega alustada värske bensiiniga.
„Kui kojameeste kummiosa on pragunenud ja kojamehed korralikult ei puhasta, siis see halvendab nähtavust ja võib rikkuda esiklaasi,“ rääkis ta. Kui aga väikelaeval on väljakiirgavad elektroonilised seadmed, nagu mereside raadiojaam, radar, avariiraadiopoi, automaatne identifitseerimissüsteem (AIS), siis peab sellele olema võetud Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametis sagedusluba. Kindlasti tuleb testida ka väikelaeva akusid ja vajadusel need laadida, sest taoline esmapilgul pisiasi võib põhjustada palju probleeme.
Henn Kuum lisas, et kuna kõik väikelaevad on erinevad, siis pole universaalset nimekirja kohtadest ja sõlmedest, mis tuleks enne hooaja algust üle vaadata. Küll aga on need kindlasti olemas aluste kasutusjuhendis.
„Paadiomanikud jagunevad laias laastus kolmeks: kes teeb kõik vajaminevad tööd ise, kes ostab keerulisemad tehnilised tööd sisse, aga on ka selliseid omanikke, kes ostavad paadi hooajaks kordaseadmise täisteenusena,“ lisas vaneminspektor.
Vajalik turvavarustus
Kindlasti peab väga kriitilise pilguga üle vaatama paadis või jahil oleva turvavarustuse. Nii näiteks ei tohi oranž päästerõngas olla valgeks pleekunud ja rõnga helkurribad peavad olema helkivad. Individuaalsetel päästevahenditel – nõuetekohane ujuvusvahend või päästevest – tuleks kontrollida kinnitusrihma olemasolu ja klambrite toimivust, lukkude ja õmbluste korrasolekut. Päästevahend toimib vaid siis, kui see on korras, vastab kasutaja kehakaalule ja on õigesti kinnitatud. Kui alusel on gaasiga täituvad päästevestid, siis on oluline, et on jälgitud tootja ettenähtud hooldusintervalli. Kui alusel on nõutud tulekustuti, siis peaks see olema vähemalt 2 kg kustutusainega, kontrollitud ja kehtiva kuupäevaga.
Vaneminspektor toonitas, et väikelaevadele on kehtestatud minimaalsed varustuse nõuded, mis aitavad hädasolijatel pääsemise nimel tegutseda. Lisaks võib enda pädevusest ja paadi iseärasustest tulenevalt osta näiteks suitsusignaalid või varustada sõitjad seire- ja hoiatussüsteemiga „Mees üle parda“.
Omamoodi turvavarustuse hulka kuuluvad ka tagavaraosad. Henn Kuum soovitas alati kaasa võtta tööriistakomplekti, et vajadusel lihtsamad tööd vee peal teha. Kindlasti võiks alusel olla lisakomplekt kütusefiltreid või rihmakomplekt.
Kindlusta oma vara
Kuna viimasel ajal on sagenenud vargused väikelaevadest, soovitas Henn Kuum kasutada päramootori kinnitamiseks turvapolte, mis takistavad mootori mahakruvimist. Veesõidukeid kindlustatakse aina enam. „Väikelaevad pole sugugi odavad. Kui midagi juhtub, siis võivad vaidlused ja kahjunõuded kujuneda üsna vaevaliseks, kui kindlustust ei ole,“ põhjendas ta. Kindlasti tuleb üle vaadata paadihaagis ning kontrollida, kas ka sellel on kehtiv ülevaatus ja kindlustus.
Kõik eelöeldu kehtib siis, kui kasutada väikelaeva ainult isiklikuks otstarbeks vaba aja veetmisel. Kui on plaanis hakata pakkuma paadiga teenust, siis tuleb väikelaeval teha kohustuslik tehniline ülevaatus, mille viib läbi Transpordiamet.