Navigatsioonihooaeg algab – mida peab silmas pidama sisevetel liiklemisel?

Transpordiamet
Copy
Foto: Shutterstock

Kätte on jõudnud aeg, mil väikelaevade omanikud hakkavad sättima oma veesõidukeid, et minna seilama Eesti jõgedele ja järvedele ning ka merele. Tuletame meelde reeglid, mida peab järgima väikelaevajuht.

Miks peavad väikelaevade juhid üldse reeglitest lähtuma, kõik liiklejad mahuvad ju jõgede ja järvede peale ära? Transpordiameti väikelaevade üksuse juhataja Rait Prits ütles, et reeglid pole mõeldud kellegi ahistamiseks, vaid selleks, et kõik – nii ujujad, kalamehed kui ka veesõidukite omanikud – tunneksid ennast vee peal mugavalt ning ei tekiks ohtlikke olukordi. Eesti laevatatavad jõed ei ole just ülemäära avarad.

„Kui merel on rohkem ruumi liikumiseks, siis jõgedel tuleb arvestada, et need on kitsad. Näiteks Emajõgi on väga käänuline, Tartust Võrtsjärve poole minnes on mõni kurv enam kui 90-kraadine,“ selgitas Rait Prits. Seega on jõgedel liigeldes väga palju pimenurki, millega peavad kõikide veesõidukite juhid kindlasti arvestama.

Arvesta teistega

Rait Prits toonitas, et kõige olulisem märksõna veel liigeldes on teistega arvestamine, olgu selleks teised veesõidukid, ujujad või kanuutajad. Kiirusepiirangud on kehtestatud ka seepärast, et liigne kiirus põhjustab lainetust, mis omakorda mõjub halvasti kaldarajatistele ja teistele veeliiklejatele – võib tekkida rahaline kahju. Tuleb kinni pidada navigatsioonimärkidest, mitte sõita üle lubatud kiiruspiirangu ning vältida ohtlikke manöövreid.

Samuti on tähtis märgata tähelepanu vajavaid kohti, näiteks sillakitsusi. Üks tuntumaid näiteid on Emajõe Kaarsilla alune, mille alt läbi sõites tuleb täpselt järgida navigatsioonimärke ja sillal olevaid tähistusi, kuna jõepõhjas on ähvardava ohuna siiani kunagise Kivisilla varemed.

Tutvu piirkonna eripäradega

Väikelaevaomanikele meeldib võtta oma alus treilerile, sõita mõnda uude kohta ja veesata see seal. Rait Prits toonitas, et enne võõrasse kohta minekut peab ära tegema kodutöö ning tutvuma piirkonna eripäradega ja võimalike navigatsiooniliste piirangutega.

Nii näiteks on Pärnu jõel sõudjatele ja nende treeneritele kehtestatud eripiirkond, millega saab tutvuda SIIN – navigatsiooni ja ujuvmärkidega tähistatud alal võivad liigelda üksnes sõude- ja aerutamissportlased. Eripiirkonnas ja väljaspool sõudestaadioni tuleb mootoriga või mootorita veesõidukite kasutamisel vähendada veesõiduki kiirust piirini, mis tagab sõudestaadionil veekogu kasutajate ohutuse ning lainetuse mittetekkimise.

Alkohol ja laevajuhtimine ei käi kokku

Transpordiameti väikelaevade inspektorid viivad läbi navigatsioonihooajal pistelisi kontrollreide, mille käigus kontrollitakse kohustusliku varustuse olemasolu, selle vastavust nõuetele ja laeva dokumentatsiooni. Rait Prits lisas, et inspektorid kontrollivad ka seda, mis roll on juhil – kas ta on omanik või on omanik talle andnud õiguse alust kasutada, kusjuures see peab olema tõendatud.

Inspektoritel on õigus kontrollida väikelaevajuhtide kainust ning selleks on neil kaasas tõenduslik alkomeeter, millega saab fikseerida joobeastme. Väikelaevajuht loetakse joobeseisundis olevaks, kui tema 1 grammis veres on 0,5 milligrammi alkoholi või väljahingatavas õhus on alkoholi 0,25 milligrammi liitri kohta või rohkem.

„Paraku on nii, et inimesed kipuvad lubatud piirmäära kompama ja sellest tulenevalt ületavad lubatud koguse, kuid meie kindel soovitus on minna veele ikka kainena,“ kinnitas Rait Prits, kes tundis samas head meelt, et Eestis veesõidukite juhid üldjuhul alkoholi ei kuritarvita.

Millised on veekogudel liiklemise head tavad?

  • Austa kaasliiklejaid ja väldi ohtlikke manöövreid.
  • Ära jää ankrusse keset jõge ega vastassuunavööndis.
  • Kurvilisel ja käänulisel jõel ole eriti ettevaatlik nii liigeldes kui ka ankrus olles.
  • Sadamas ja ujumiskohtade läheduses sõida aeglaselt.
  • Kitsustes anna teed.
  • Hoia keskkonda – prügi pane sadamas prügikasti ja vette ära viska mitte midagi.
  • Seila kaine peaga! Ka väga väike kogus alkoholi mõjutab tähelepanu ja juhtimisoskust.
  • Ära tekita lainet seal, kus seda teha ei tohi.
Copy
Tagasi üles